MODUL DE LUCRU
Iniţializarea
programului
DESCRIERE PE MENIURI
INTRĂRI
NOTE
DE RECEPŢIE
DEFINIRE SERVICII
PTR. FACTURARE
CHELTUIELI DIVERSE
IEŞIRI
FACTURI
AVIZ -BON TRANSFER
STOCURI
STOCURI
FIŞA DE MAGAZIE
RAPORT DE GESTIUNE
LISTE PRODUSE
BON VÂNZARE
TREZORERIE
BANCA ÎN
LEI
BANCA ÎN
VALUTĂ
CASA ÎN LEI
CASA ÎN
VALUTĂ
AVANS DEPLASARE
TICHETE
DE MASĂ
EXTRAS DE CONT
DIVERSE
AMORTIZARE
SALARIZARE
Stat
de plată
Fişa
fiscală
Fişa
salariat
Lista CNP
Lista avans
Lista
nominală
Arhivă
Salvare
ani precedenţi
ALTE
OPERAŢII
JURNALE TVA
FIŞE
ANALITICE
OPERATII CONTABILE
SITUATIA
PROFITULUI-
PIERDERII
ÎNCHIDERE CONTURI
Descărcare
marfă
Închidere TVA
Venituri si cheltuieli
REGISTRU GENERAL
Modificare
Filtrare
Căutare
Listare
CARTE MARE
BALANŢA
RULAJE PRECEDENTE
ARHIVĂ
UTILITARE
ARHIVARE
EDITARE RETRO
RELUARE
Reluare
Luna
Reluare An
BENEFICIARI
NOMENCLATOARE
MONOGRAFIE
SALVARE
What's New
|
5.DIVERSE
5.1 AMORTIZARE
Programul permite gestionarea corespunzatoare a mijloacelor fixe, calculul şi
inregistrarea amortizării lor precum şi vizualizarea şi
listarea situatiilor aferente.
Astfel la selectarea acestei optiuni din meniu determina activarea unui
ecran care cuprinde o lista a tuturor mijloacelor fixe precum şi patru
butoane, fiecare din ele fiind destinat realizarii unei functii specifice:
1 .Situatia lunara -ofera spre listare situatia lunara a amortizarii mijloacelor
fixe( numar inventar, cod de clasificare, grupa, denumire, data intrarii,
valoarea de inventar, durata normata de servire, valoarea amortizarii in
anul curent, valoarea de amortizare in luna curenta, total valoare amortizata,
valoarea ramasa de amortizat). Mijloaele fixe sunt ordonate in functie
de grupa contabila din care fac parte.
2 .Calcul amortizare -permite calculul şi inregistrarea valorii de
amortizare pentru mijloacele fixe selectate. Inregistrarea amortizarii
se poate face pentru numarul de luni introdus de la tastatura şi in
functie de metoda de amortizare aleasa: liniara sau recursiva. Nota: in
conceptia programului, amortizare liniara=Valoare de intrare/ Durata normata
(in luni), amortizare recursiva= Valoare ramasa/ Durata ramasa (in luni).
3.Fisa mijlocului fix -ofera spre listare fisa mijlocului fix selectat
in prealabil din lista. Totodata utilizatorul are posibilitatea de a vizualiza şi
imprima toate operatiunile privind miscarea mijlocului fix inregistrate
in contabilitate, de la intrarea acestuia in patrimoniul societatii, pana
la data curenta.
4.Iesire
5.2. SALARIZARE
5.2.1 Stat de plată
La alegerea acestui submeniu apare pe ecran o fisă de salarizare -la
prima intrare acesta fiind goala- cu următoarele butoane (functii)
în partea de jos:
Actualizare; Editare ; Note contabile; Modificare Date Iniţiale
La activarea butonului " Actualizare" , apare fereastra de actualizare
a personalului, cu 'Alt+A' putăndu-se adăuga salariaţi noi.
Se vor introduce în rândul astfel obţinut pe rând :
Ge: -gestiunea,
Nrc : - număr marcă
Tip : 1-contract de muncă, 2-cumul de funcţii, 3-pensionari
Nume angajat
Tar : - salar tarifar (de bază, de încadrare)
Brut : - NU se introduce aici
Net : - calculăndu-se automat salar brut, la introducere unui salar
net
Ldm : - loc de muncă : A-auxiliar (nu se ţine cont de deduceri)
B-
de bază
Cded: - coeficient de deducere total (de la 1 la 3)
În plus opţional : cod numeric personal, adresa, etc pentru fişă fiscală
Salarul brut şi alte drepturi se vor intoduce pe fişa de calcul,
obţinîndu-se imediat rezultatul modificării. După actualizarea
salariaţilor se revine cu [Escape] la fişa angajati.
Revenind la salarizare -cu Escape- vom introduce drepturile salariale -
defalcate pe categorii: salar brut, indemnizaţii de concediu, de boală, şi
de maternitate, obţinând imediat pe ecran calculul potrivit. În cazul
în care îndemnizaţiile de concediu, boală sau maternitate sunt
diferite de 0, se cere introducerea numărului de zile corespunzătoare
pentru a se putea completa corect declaraţiile ce urmează a fi
predate.
Pentru a calcula indemnizaţia de boală cuvenită salariatului,
se activeză butonul " Calcul Boala", ceea ce va avea ca efect apariţia
următoarei machete:
Se introduce numărul zilelor de boală şi cu ajutorul calendarului
activat la selectarea butonului special, prima zi de boală.
Se bifează căsuţa "DA", dacă zilele de boală se
continuă din luna precedentă.
Se selectează apoi procentul de calcul al îndemnizaţiei, implicit
acesta fiind de 75%.
La activarea butonului [Calcul medie 6 luni] apare pagina din dreapta care
cuprinde valoarea salariului brut al angajatului din ultimele 6 luni.
Dacă program (sau "D-Cont") a fost utilizat în ultimele şase
luni, se vor completa automat salariile brute corespunzătoare, utilizatorul
având posibilitatea modificării lor.
Operaţia următoare realizată în momentul activării
butonului "Calcul boală" va avea ca rezultat afişarea îndemnizaţiilor
de boală suportate de unitate, respectiv din BASS. O fişă cu
toate aceste informaţii poate fi listată la imprimantă selectând
butonul "Listare fişă" şi ataşată dosarului de
salarizare.
Revenirea la salarizare se face prin selectarea butonului [Ieşire].
Aici, cu ajutorul butoanelor "Prima", "Anterioara", "Următoarea","Ultima" sau
cu ajutorul tastelor [PgUp] şi [PgDown] putem răsfoi între fişe
angajaţi, actualizănd pe rând drepturile. După completarea
drepturilor vom folosi funcţia [Editare ] pentru listare/ vizualizare
stat de plată.
II. Prin selectarea funcţiei [Editare ], utilizatorul este invitat
să aleagă modul de imprimare a statului de plată (A3 sau
A4) şi a fluturaşelor.
III. Activând tasta [Note contabile] obţinem o fereastră cu notele
contabile generate din datele din stat şi alte trei taste funcţionale.
Notele respective pot fi modificate direct în tabelul curent, iar prin
[Inregistrare] ele se înscriu în fise fiscale, suprascriindu-se datele
salariale deja înregistrate pe luna respectivă.
La funcţia [Listări] putem lista [Note salariale],[Ordine de
plată] şi [Declaraţii].
Alegând [Ordine de plată] se obţine un tabel cu obligaţiile
salariale aferente statului. Se poate imprima din această fereastră lista
cu toate obligatiile (tastand [Alt+O]) şi ordine de plată.
La funcţia [Declaratii] se va activa o machetă unde se poate
selecta care anume declaraţii urmează a se întocmi: declaraţiile
pentru Casa Judeţeană de Pensii, AJOFM, Casa de Asig de Sănătate-
dacă e cazul. În partea stângă a machetei putem introduce datele
persoanei care semnează şi data lichidării drepturilor.
Se pot analiza conţinutul fişierelor ce se transmit către
instituţiile respective în care putem eventual şi modifica (de
introdus deducerile din contrib. de şomaj). Prin selectarea butonului
[Copiere dischetă], fişierele se copiază pe dischetă,
prin opţiune şi în directoare pentru a putea copia mai multe
firme pe o singură dischetă.
Prin tasta [Iesire] se revine la [Note contabile].
IV. Ultima funcţie este [Modificare date iniţială] unde
putem edita grila de salarii, procentele în funcţie de care se calculeză salariile
brute în cazul salarizării "În Acord", notele contabile utilizate
la înregistrarea salariilor, precum şi procentele utiizate la calculul
reţinerilor( sănătate, cas, şomaj,etc.) .
La funcţia de [Note contabile] se pot consulta şi personaliza
notele generate de program, iar la [Calcul reţineri] se pot modifica
procentele de reţineri şi obligaţii aferente fiecărui
tip drept de salariat.
Ştergerea unui salariat se face pe macheta principală selectând butonul
[Stergere] .
Pentru angajaţii care nu vrem să apară pe stat de plată,
dar pe care NU vrem să-i stergem definitiv se recomandă stergerea
tuturor drepturilor de pe fisă.
În acest caz ei nu vor apărea pe stat de plată până cănd
nu se pune la drepturi cel puţin 1 leu.
5.2.2. Fisa fiscală
La alegerea acestui submeniu vom găsi o listă a anilor pentru
care se doreşte editarea fişelor fiscale. După selectare,
se activează ecranul de fişe fiscale.
- La funcţia de 'Persoane intreţinute' vom introduce pe rând
numele, Cod Numeric Personal, grad invaliditate (0,1 sau 2), calitatea
persoanei (C,S
sau A) respectiv luna din care se aplică /nu se aplică deducerea
suplimentară.
- La 'Drepturi salariale' se va consulta tabelul cu drepturile din cele
12 luni ale anului.
Eventualele lipsuri se pot completa pe loc introducând salariul tarifar
de incadrare, total drept, din care-dacă este cazul- indemnizaţie
de boală din CAS respectiv suportată de unitate+maternitate şi
coeficientul total de deducere.
Programul va calcula pe loc venitul net şi impozitul aferent.
Se poate introduce si direct venitul net din care se calculează imediat
impozitul, respectiv -dacă impozitul reţinut nu corespunde cu
cel calculat - şi impozitul afisat.
Pentru memorarea datelor introduse se va tasta [Alt+S] după care apare
mesajul de 'Salvare date'.
Programul va memora: Salarul tarifar, total drept, venit net si impozit,
nu şi indemnizaţiile care sunt necesare doar pt. determinare
venit net.
Există şi o funcţie de verificare formală a impozitelor
reţinute în cursul anului, activabilă cu [Alt+V].
- După actualizarea drepturilor se poate trece la 'Listare' unde după vizualizare
vom fi interogaţi pentru nr. exemplare de listat.
Cu [PgDn ] putem trece la următorul angajat la care vom parcurge aceleasi
etape.
După listarea ultimelor fise vom trece la 'Proceduri finale'.
Selectăm funcţia 'Generare fisiere' , la care vor apărea
pe rând cele trei fisiere text de transmis cu fise la DGFPS :'rep.txt',
'ded.txt' şi 'ff1.txt'. Vom trece cu [Escape ] de acestea, neavând
altă sarcină decât constatarea existenţei datelor din acestea.
5.2.3.Fisa salariat
Pentru vizualizarea unui istoric ale drepturilor salariale unui anumit
salariat se selectează din meniu această opţiune.
Se alege salariatul în cauză, anul la care ne referim, după care
activand butonul " Fişa salarii" putem vizualiza şi lista situaţia
care cuprinde acest istoric inclusiv retroactive sub forma: luna, salar
brut+alte drepturi, zile efectiv lucrate, îndemnizaţie concediu, zişe
concediu, îndemnizaţie boală, zile boală, impozit reţinut.
Desigur, aceste date se referă la perioada în care a fost utilizat
acestprogram de salarizare.
Tot aici se pot vizualiza şi modifica datele personale ale salariatiilor:
cnp, cont, adresa, persoane întreţinute.
5.2.4. Lista CNP
Din această secţiune se poate edita Lista persoanelor asigurate
necesară la Casa de Asigurări de Sănătate.
De asemena se pot lista Anexele A3 cu persoanele intrate resp. iesite în
activitate, completând pentru ei data plecării respectiv a incadrării
în tabelul ce apare -la cerere- după prima listă.
5.2.5. Lista avans
Se pot introduce în această secţiune a programului avansurile
primite de salariaţi, direct pe listă, existând şi formă de
listare.
5.2.6. Listă nominală
Se poate obţine o listă nominală cu toţi salariaţii,
importabil în Excel
5.2.7. Arhiva
Selectând această opţiune avem posibiliatea editării unui
stat de plată dintr-o lună precedentă. Acesta poate fi selectat
dintr-o listă de fişiere; fişierele anterioare sunt salvate
sub denumirea "statXXlunYY" unde XX reprezintă numărul beneficiarului şi
YY-numărul lunii. Selectând apoi din meniu "Stat de plată", se
vor încărca datele aşa cum au fost înregistrate în momentul respectiv.
ATENŢIE:
modificările realizate în arhivă vor fi salvate numai dacă,
după editarea acestora, se selectează "Înregistrare La revenire,
se reîncarcă datele cu care s-a intrat în program.
5.2.8. Salvare ani precdenţi
Înseamnă operaţiunea de trecere de la un an la anul următor.
5.3. ALTE OPERAŢII
În această secţiune a programului se pot opera înregistrări
de genul notelor contabile nelegate de documente primare (regularizări,
stornări, etc) ,precum şi orice altă înregistrare.
La intrare se obţine o listă a seturilor de formule ce se pot
alege, dupa care obţinem o machetă de culegere de date similar
cu cele întâlnite la recepţii şi facturi.
Aici amintim că seturile de formule respective pot ţine locul
'formulelor compuse' care in program sunt totdeauna defalcate, desfâcute
în formule simple.Aceste seturi de formule pot fi personalizate în sectiune
de [Utilitare/Monografie/Formule compuse] vezi descrierea la capitolul
respectiv.
5.4. JURNALE TVA
Ele se generează în mod automat în orice fază a prelucrării
datelor la apelare.
ATENŢIE ! În jurnalul de cumpărări se vor cuprinde inregistrarile
de genul
- 6xx = 401 ; - 3xx = 401
- 2xx = 401 ; - 6xx = 5xx
dar NU şi - 2xx = 5xx
Ca metodă de lucru se recomandă întocmire declaraţiei TVA
pe baza totalurilor din jurnale, şi verificarea rezultatelor la [Op.contab/Închidere
TVA]
5.5.FIŞE ANALITICE
În această secţiune a programului se pot genera situaţii
de furnizorişi clienţi precum ş pentru alte conturi din
grupa 4 (404,409,419,408,4428,455,461,etc) dar şi 542. Fişele
analitice se crează pe bază de cod partener, aceasta putând însemna
nu numai furnizor sau client (deci recomandabil cod fiscal ), ci şi
coduri introduse pt. persoane fizice (salariaţi, de ex.) sau altele.
De asemenea fişele vor mai fi grupate după nr doc. corespondent,
adică nr. factură.
Deci dacă se operează nr. factura atât la recepţii/facturi
emise cât şi la chitanţe /ordine de plată, vom avea situaţia
partenerilor pe document, nu numai pe sold
Avem trei tipuri de liste
1 - tip balanţă - numai cu solduri
2 - cu documente nesoldate
3 - fişă analitică (cu toate documentele operate )
4. fişa sintetică
Se poate, de asemenea vizualiza situaţia legată de un anumit
partener, selectând din meniul "Fişe analitice", opţiunea " Singur
partener".
În stânga avem lista cu toţi partenerii existenţi.
Prin introducerea unui segment din denumire sau cod fiscal, putem filtra
această listă, pentru a putea selecta mai uşor de aici partenerul
dorit.
După selectare partener, se alege una din cele două situaţii
: Toate documentele sau Documente cu sold.
|